
Όταν είχα δει τον τίτλο, είχα χαρεί. Η εκδίκηση του ισπανόφωνου κόσμου στην πολυπλοκότητα των αγγλικών. Γιατί να είναι τόσο δύσκολο να γράψεις τη λέξη beautiful, όταν μπορείς πολύ απλά να πεις Βiútiful. Με τόνο για να το διαβάσεις σωστά.
Μετά είδα και τον σκηνοθέτη και είπα, εγγύηση: ο γνωστός Μεξικάνος με το βασκικό επίθετο: Iñárritu. Και αυτός με τόνο για να το διαβάσεις σωστά.
Λίγα λόγια για τα έργο: Καταρχήν, αν δεν έχεις πάει στη Ciudad Condal, αποκλείεται να πας μετά από αυτή την ταινία. Πουθενά δεν θα δεις όλα όσα έχεις ακούσει για τη Βαρκελώνη: Σαγράδες Φαμίλιες, Ramblas, Gaudí, Barrio Gótico και αντιπαθητικούς Καταλανούς. Εδώ υπάρχει το πίσω μέρος της καρτ-ποστάλ: εκεί που ζουν φτωχοί και μετανάστες, εκεί που υπάρχει αγώνας και λαμογιά για επιβίωση, στυγνή εκμετάλλευση, τσάντα-μαϊμού Luis Vuitton, Κινέζοι σκλάβοι και Ισπανοί μπάτσοι.
Όλοι έχουν θέματα. Και ο πρωταγωνιστής Uxbal, ο Javier Bardem, έχει και θέματα, και παιδιά, και τρελή γυναίκα και μεταφυσικό χάρισμα, αλλά κυρίως έχει καρκίνο. Και αποφασίζει να εξιλεωθεί, αφού του μένουν λίγοι μήνες. Πόσοι μήνες; Δύο. Απλά ο μεταφραστής της ταινίας είχε αποφασίσει τη λέξη «δύο» να την μεταφράζει «λίγοι». Kαι τον πρωταγωνιστή να τον αποκαλεί «Ουξμπάλ», αντί Ουσμπάλ, που είναι το σωστό. Ο καθείς με την πετριά του.
Περιπλανιέται, λοιπόν, βασανιστικά πολύ για να επιβιώσει, «βοηθώντας» μετανάστες, συμπληρώνοντας το εισόδημα της Αστυνομίας τώρα που ο Θαπατέρο παλεύει να γλιτώσει το ΔΝΤ, προσπαθώντας να είναι καλός πατέρας και ερωτευμένος με την τρελή γυναίκα του. Η οποία θέλει να είναι και μητέρα και τσούλα (η ίδια το λέει).
Τον όλο θίασο συμπληρώνει ο αδελφός του πρωταγωνιστή, τύπος λαμόγιο-«μια ζωή την έχουμε», Κινέζοι με κινέζικα και μπόλικη διάθεση να ερωτευτούν, αλλά και να εκμεταλλευτούν άλλους Κινέζους με κινέζικα. Last but not least, μια φουκαριάρα μετανάστρια από τη Σενεγάλη (ίσως η πιο συμπαθητική φιγούρα της ταινίας) και μια Ισπανίδα γριά με κληρονομικό χάρισμα και διάθεση για συμβουλές. Πολύ τυπική φάτσα. Χιλιάδες τέτοιες βλέπεις στους δρόμους και στα bar να παίζουν φρουτάκια.
Μέσα σε αυτό τον περιβάλλον, ο Uxbal με τους «λίγους» (δύο) μήνες παλεύει να τα βάλει όλα σε μια τάξη πριν φύγει. Αφού έτσι τα έφερε η άτιμη η ζωή.
Ο Iñárritu, αν γνωρίζεις, έχει γυρίσει αριστουργήματα. To Amores Perros και το 21 Grams είναι πολύ αγαπημένες ταινίες. Για το Babel δεν έχω άποψη, γιατί το είδα χωρίς να το βλέπω. Θέλω να πω ότι εγώ απλά έβλεπα την Cate Blanchett και τίποτε άλλο.
Καταπιάνεται με ανθρώπους full στα θέματα, με κοινωνίες στην παρακμή και την ανισότητα (βοηθά και η καταγωγή του), έχει ωραία σκηνοθετική ματιά και επιβλητική μουσική. Το βασικότερο όλων: σου χτίζει χαρακτήρες.
Όμως, να με συμπαθά ο καλλιτέχνης, αλλά στο Βiútiful αυτό το τελευταίο δεν το είδα. Οι άνθρωποι που συμπλήρωναν το θίασο του πρωταγωνιστή δεν πήγαν ένα βήμα μπροστά. Ο ίδιος ο Uxbal μού έδινε την εντύπωση ότι απλώς περιφερόταν. Αποσβολωμένος βέβαια και πολύ πικραμένος που του έμεναν «λίγοι» (δύο) μήνες, αγωνιούσε να τα προλάβει όλα και τελικά... δεν ξέρω.
Εμένα δεν με έπεισε απόλυτα. Θέλω να πω, δεν με έπεισε ότι άξιζε αυτή την όμορφη εικόνα που είχε το τέλος του. Και την απροσδόκητη αυτή συνάντηση που εσύ την βλέπεις από την πρώτη σκηνή. Αλλά ο καθένας μπορεί να βγάλει το συμπεράσματά του.
Η σκηνοθεσία ήταν καλή. Ωραίες και δυνατές εικόνες και σκηνές που ανατριχιάζεις.
Τις πίπες, όμως, που διαβάζω για «γροθιά στο στομάχι» για τη σκληρή πραγματικότητα των μεταναστών, τις προσπερνώ.
Εντάξει, σε αυτή τη χώρα -ως γνωστόν- κάθε μέρα πέφτουμε από τα σύννεφα. Πέσαμε άλλη μία που διαπιστώσαμε ότι πίσω από τον Κινέζο και τον Αφρικανό με τα CD και τις Luis Vuitton, κρύβεται η φρίκη. Όπως λένε και οι τραγουδιάρες στις πίστες, καλησπέρα σας, καλώς ήλθατε και καλή σας διασκέδαση.
Αυτό που κρατώ από την ταινία είναι η εικόνα της αφετηρίας που υποτίθεται ότι είναι το τέλος (της ζωής): Παγερή και μοναχική. Αλλά όλα θα εξαρτηθούν από τον ποιον θα βρεις μπροστά σου. Ο Uxbal ήταν τυχερός.
Να σου πω ότι με ενθουσίασε, έτσι και έτσι, κάνα χάρισμα δεν μπορεί να δώσει και από εδώ;
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλημέρα Apos!!! Φιλιάαααααααααα!
θα παω να την δω σημερα διοτι τις δευτερες μαρεσει να πηγαινω σινεμα.
ΑπάντησηΔιαγραφήκαι γω οτα ειδα το τιτλο biutiful, xαρηκα δε ξερω γιατι.
Δεν το έχω δει, αλλά επειδή σε εμπιστεύομαι δεν με έψησες να πάω να το δω τουλάχιστον στο σινεμά. Έτσι κι αλλιώς αγαπητέ μου έχουμε άλλα ανοιχτά κινηματογραφικά μέτωπα, μην το ξεχνάμε!
ΑπάντησηΔιαγραφήΓια τα υπόλοιπά, όπως συνηθίζω να λέω, στην Ελλάδα ανακαλύπτουμε κάθε μέρα την Αμερική. Βαριά δουλειά, αλλά η χαρά του πρωτόγνωρου δεν σπιλώνει τη συνείδηση κανενός...
Πέφτω από τα σύννεφα!
ΑπάντησηΔιαγραφήΘα επιδιώξω να την δω πάραυτα!
(O μεταφραστής είναι Έλλην άρα λαρτζ. Δεν συμβιβάζεται με το "δύο". Δώσε "λίγοι" που σημαίνειι τουλάχιστον τρεις στον άθρωπα βρε αδελφέ!)
Από σκηνές στα προσεχώς, το μόνο που σκέφτηκα είναι ότι μάλλον αρχίζει να με κουράζει ελαφρά η ωμή βία και αβάσταχτη μιζέρια του Iñárritu.
ΑπάντησηΔιαγραφήΘα την δω αύριο (αν και με αποθαρρύνει ελαφρά η κριτική σου, καθώς τα γούστα μας ταιριάζουν σε ταινίες και μουσικές) και θα επανέλθω.
Δεν την έχω δει, να σπεύσω; Αλλά μάλλον με ανάμεικτα συναισθήματα με άφησε η περιγραφή σου, οπότε το σαλόνι μου μάλλον πως θα τη χωράει την ταινία πιστεύω ;)
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλημέρα Apos :)
Έχω χρόνια που δεν πηγαίνω κινηματογράφο, αλλά είναι αλήθεια ότι η ταινία πέρασε στα ψιλά εδώ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΥΓ. Όσο για το "σωστό", Ουσμπάλ ή Ουξμπάλ, χωράει μεγάλη συζήτηση, ειδικά στην ελληνική απόδοση...Και για το "un par" αν δεν απατώμαι, όχι? Το σίγουρο είναι ότι όταν κάποιος έρχεται σε "δύο λεπτά" ούτε σε "λίγα" δεν θα το μετέφραζες...
Fyki amoroso, από ό,τι βλέπω έμεινες περισσότερο στο γλωσσικό του πράγματος. Είμαι ο τελευταίος που θα έθετα θέματα «γλωσσικά», αν με ακούσεις να μιλάω με τη γνωστή προφορά της Argentina, θα τραβάς τα μαλλιά σου. Προσωπικά το un par το θεωρώ πιο κοντά στο «δύο» (η δική μου πετριά). Όσο για το όνομα, το Ουσμπάλ κερδίζει, γιατί είναι πιο εύηχο. Στην τελική, αν ακούς να τον λένε Ουσμπάλ, γιατί να του αλλάξεις το όνομα; Δεν είμαι μεταφραστής, αλλά αυτό λέει ο κοινός νους μου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑλλά, όπως είπαμε, ο καθένας με την πετριά του.
Juanita, περιμένω τη γνώμη σου. Συμφωνώ με αυτό που λες για τη θεματολογία του σκηνοθέτη. Τα γούστα μας είναι πολύ κοντά. Πες μου ότι σου αρέσουν και οι Fangoria!!!
Fri, να προσέξεις λίγο ποιοι θα είναι στο σαλόνι....
Polse, σπεύσε! Και αναμένω σχόλια.
Zero, πολύ μου άρεσε η τελευταία πρόταση του σχολίου σου. Σοφή κουβέντα. Σοκαριστικά σοφή.
aswte, να δω αν θα χαρείς Δευτεριάτικα...
Ηφαιστιωνάκο, καλημέρα! Την είδες τελικά την ταινία, δεν κατάλαβα...
Οχι βρε δεν την είδα!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΠρώτη φορά την ακούω!
Αποφάσισα να κάτσω στα σύννεφα, βαρέθηκα να πέφτω από αυτά, και η αιτία δεν είναι η χώρα μόνο, αλλά και οι άνθρωποι της!!
ΑπάντησηΔιαγραφήλες τελικά να φταίω εγώ;; έφαγα φλασιά τώρα...
Όσο για το έργο αν έρθει στο νησί θα το δω..
ΦΟΥΛΗ, δεν φταις καθόλου. Κάτσε εκεί που είσαι. Όσο το σύννεφο είναι πάνω από το νησί, σε ζηλεύω.
ΑπάντησηΔιαγραφήΛοιπόν... αν και δεν είμαι ιδαίτερα θαυμάστρια του Bardem, με εντυπωσίασε το παίξιμό του σε αυτήν την ταινία.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜε έπιασε και πονοκέφαλος, το ίδιο και τον καλό μου. Ευτυχώς είδαμε με αρκετά μεγάλη παρέα την ταινία και έτσι μπορούσαμε κάπως να την "αποσυμφορίσουμε", με διάφορα σχολιάκια εκτόνωσης.
Διαφορετικά, δεν ξέρω αν στην παρούσα φάση της ζωής μας θα αντέχαμε μέχρι τέλους.
Γιατί τόσο μεγάλη διάρκεια, τώρα που το σκέφτομαι; Τα ίδια πράγματα μπορούσε να τα πεί και στο δύωρο, δεν χρειαζόταν να μας κρατά αιχμαλώτους αυτής της σχεδόν ανυπόφορης μαυρίλας παρά κάτι 3 ώρες.
Σε γενικές γραμμές μου άρεσε, μου θύμισε λίγο το Lunes al sol, στο ακόμα πιο μίζερο και αδιέξοδο, προσθέτοντας και το θέμα των μεταναστών.
Δεν είμαι πάντως καθόλου σίγουρη αυτήν την στιγμή αν πρέπει να την συστήνω σαν ταινία.
(Τον "αδερφό" Eduard Fernández, τον είδαμε στις νύχτες πρεμιέρας πριν λίγους μήνες σε μια αρκετά "περίεργη" ταινία, στην Mosquitera.)
μολιςν ειδα την ταινια,ok το παραδεχομαι ειμαι κλαψιαρης
ΑπάντησηΔιαγραφήJuanita, χαίρομαι που υπάρχουν και άλλες απόψεις για την ταινία σε ένα post.
ΑπάντησηΔιαγραφήaswte, καλά κάνεις και είσαι κλαψιάρης. Είναι ευλογία να είσαι κλαψιάρης όταν δίπλα υπάρχει και ο ώμος να ακουμπήσεις...
Δεν την είδα την ταινία, αλλά έτσι όπως την περιγράφεις, μάλλον πρέπει να δεις στο καπάκι και το Hereafter για να στανιάρεις!
ΑπάντησηΔιαγραφήΜε τις τραγουδιάρες τι σε έχει πιάσει, βρε παιδί μου; Γιάτι τόσο μένος;; Τσ τσ τσ τσ τσ!!
Dimo, αντιστάθηκα στο Hereafter. Tις βαριέμαι τις ταινίες με το «μετά».
ΑπάντησηΔιαγραφήΜε τις τραγουδιάρες, ε; Προσπαθούν να με μορφώσουν και εγώ αντιστέκομαι!
(ονόματα δεν λέμε...)
Αν αντιστάθηκες σημαίνει ότι σ' αρέσουν κατά βάθος... χαχαχαχα
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι τραγουδιάρες είναι θρησκεία. Δεν το έχεις δει καλα το ζήτημα φίλε μου! Έχεις πολλά να διδαχτείς!
χεχε. Στο θέμα της θρησκείας το έχω λύσει: θεός είναι μόνο ο Perón.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓια τα υπόλοιπα, είμαι ανοιχτός (όπως βλέπεις) και μαθαίνω και γρήγορα...
Δεν σε παρεξηγώ καθόλου. Εδώ πάνε να αγιοποιήσουν τον προηγούμενο Ποντίφικα. Μετά απ' αυτό, ανετα θα γίνω κι εγώ οπαδός της θρησκείας σου!
ΑπάντησηΔιαγραφήΝαι, όντως μαθαίνεις γρήγορα... κάτι μου λέει ότι ο μαθητής θα φάει το δάσκαλο λίαν συντόμως. Τ'ακούει ο δάσκαλος;;; :))